lørdag 27. desember 2008

Jul med hundekjøring på Svalbard

Jula er vakker og fredelig her oppe nær Nordpolen. Det er mørkt med masse snø ute, og lyst og varmt inne. Jeg har hatt en meget hvit jul, da det stort sett har vært snøstorm. 22. desember fikk jeg julebesøk av Ove, og det var kjempekoselig å få besøk hjemmefra! Ove kunne ikke begripe at det var så mørkt her oppe, og at det ikke ble lysere i løpet av dagen. Selv ikke etter å ha tilbrakt 4 dager her oppe… Etter julegudstjeneste i Svalbard Kirke var vi 6 som spiste julemiddag sammen på Polarhotellet. Julefeiringen ble avsluttet på Carls-Berger pub.

1. juledag var Ove og jeg på hundesledekjøring. Starten var tøff, kl 9 om morgenen. Gårsdagens akevitter og julefeiring satt godt i kroppen, og ute blåste snøen sidelengs. Hele 87 Alaska Huskies ønsket oss velkommen (?) på hundegården i Bolterdalen – et såre leven. Vi fikk tildelt hver vår slede og i oppgave å spenne for 6 bikkjer hver. Jeg forelsket meg i hele hundespannet mitt! Nydelige, store bamsebikkjer med ulike personligheter som var lykkelige over å få besøk. Alle ville leke og kose, og jeg skulle gjerne tatt med et par hjem.

Jeg greide å ”miste” en hund da jeg skulle spenne ham for sleden! Dette medførte fortvilt leting blant de resterende 86 dyrene, hver tjoret foran sitt hundehus. Etter noen minutter dukket han opp med halen mellom beina, og jeg kastet meg over ham og fikk spent ham fast i selen. ”De stikker ikke langt” sa hundekjører Øyvind rolig med et smil (og jeg takker for tålmodigheten).

Det var en fantastisk og underlig opplevelse å kjøre hundespann, i mørket og med snøen piskende i ansiktet. 4 hodelykter var de eneste lyskildene i landskapet da vi var 4 hundespann som kjørte etter hverandre. Et par ganger mistet jeg synet av de andres hodelykter, og mistet dermed begrep om rom siden det var mørkt som om natta og ingen kontrast mellom himmel og snøkledt bakke. Snedig følelse.

Vi rakk pinnekjøttmiddag hos nye venner før Ove forlot Longyearbyen 26. desember, med det samme flyet som Therese kom på besøk med. Therese blir til. 1. nyttårsdag, og i morgen skal vi på hundekjøring!

Ha en fortsatt god jul, søraforr!

Ingen kommentarer: