søndag 21. desember 2008

Snøscooterkjøring for første gang

Fantastisk artig! Fikk låne snøscooter i helga og har kjørt masse, både lørdag og søndag. Det er egentlig ganske enkelt; gassen er på håndtaket til høyre og bremsen på håndtaket til venstre. Når jeg sier enkelt ser jeg bort fra at jeg må ha hjelp til absolutt alt annet, fra å starte scooteren til å sette den i revers.

Lørdag var vi et følge på 5 som kjørte til Fredheim, en fangsthytte som ligger ved kysten 5 mil fra Longyearbyen. Det tok ca 1,5 times kjøring hver vei. Fangsthytta er bebodd i jula så vi drakk termoskaffen vår i lys av telys i ”nødhytta” ved siden av. Mens Fredheim har stått tom har en isbjørn knust et vindu og gått inn, gnagd litt på zaloflaska og gjort fra seg på gulvet. Så besøket, med god hjelp, må sette inn nytt vindu og vaske litt før jul. Jeg kan jo nevne at i vårt følge på 5 var 2 bevæpnet med pistol 1 med hagle, sånn i tilfelle isbjørn.

På vei tilbake byttet vi scootere noen ganger slik at jeg, og andre, fikk prøvd forskjellige modeller. Jeg fant min favorittscooter! Den føltes trygg og var veldig behagelig å kjøre så jeg gasset på. I neste øyeblikk traff scooteren en dump i løypa og hoppet, og jeg lå langflat på nesa i snøen. Myk snø og flott landing (sikkert!) gjorde at det gikk bra, men jeg fikk en ny innsikt i den høye snøcooterulykkestatistikken her oppe. Resten av turen hjem gikk i peeent tempo for min del.

I dag, søndag, kjørte jeg også over 10 mil, denne gang litt utenfor byen mot Bjørndalen og på Longyearbreen. I dag kjørte vi til og med til skytebanen hvor jeg fikk skyte med hagle for første gang. Litt vrient å sikte i kulda og mørket (vi fant ikke bryteren til flombelysningen) men spennende. Vil absolutt skyte mer senere.

Det er ganske vanskelig å forklare, men all utendørs aktivitet på Svalbard foregår i disse dager i stummende mørke - i beste fall i stjernelys. Så også scoterkjøring. Jeg enser flotte fjell og nydelig landskap rundt meg, i skygger fra scooterlysene. I dag var det vintersolverv så nå går det mot lysere tider. Jeg gleder meg til å se hvor flott det er her oppe! Og jeg venter ennå på å få se dette nordlyset.

4 kommentarer:

Endre sa...

Hei Gøril! God jol!

Lykke til med skuterkjøpet, ser fram til fyrste bildet av deg med ny skuter.

Klem frå Endre

Endre sa...

... og kva er din favoritt skuter?

Scooterstar sa...

Hei Endre, og fortsatt god jul!

Jeg har nå oppdatert meg på klassens aktivteter siste året i Jolabrevet, koselig.

Jeg skal kjøpe meg en SkiDoo GTX 600 el 800 CC, 2-takter.

To be continued...

Klem, Gøril

Fossland sa...

800CC!! MTX? Summit? Legend? Hoi va det går med MTX! Verdensrekorden i lengdehopp på snøscooter er med en MTX 800cc.

http://atvs.vg.no/player/?id=8167

Kanskje du kan få deg en sånnen, trimmen litt og komme inn i guinneas rekordbok?? Da får du cred når du rusler en tur borti svea.... :)