onsdag 10. desember 2008

Snøstorm og bingo

Det er mye vær her oppe og i går var det snøstorm etter mine parametre. Det blåste som besatt og snødde horisontalt, men var heldigvis bare 3 til 4 minusgrader. Flyene mellom byen og Sveagruven (6 mil sør) ble satt på bakken, og da det ikke er bilvei og foreløpig ikke scooterføre måtte folk rett og slett bare vente. I Gruve 7 (oppe i et fjell 1,5 mil utenfor byen) ble den bratte veien skummelt farlig men det gikk bra. Også her kan man bli værfast. Rykter sier at postflyet fra Tromsø måtte snu i går.

Selv var jeg ute og vandret "Byrunden" i stormen, sammen med kolleger som gjør dette hver onsdag. Runden strekker seg rundt sentrum og tar ca 1 t og 10 min. Når det ikke er snøstorm. I rundens mest øde ytterkant, mot "Huset", er det greit å være på vakt mot isbjørn. Noen ganger har bjørn fulgt elva helt ned hit. I går hadde jeg nok ikke sett en isbjørn med mindre jeg hadde snublet over den - sikten var null og jeg hørte bare vinden og snøen som pisket i ansiktet.

Kvelden ble avsluttet med Førjulsbingo på "Fruene" (byens kafè. Kafè i entall). Bingo er en litt artig, dog noe langtekkelig, fornøyelse. Men jeg vant da en pose kaffe, på "HJØRNE!!" (4 hjørner på et brett).

Jeg er igang med å integrere meg.

2 kommentarer:

Budeia sa...

Hei
Dette var koselig; som å følge med når en forfatter skriver kapittel for kapittel i en god bok. Håper du fortsetter :-)

Klem fra Budeia

Hege sa...

Hei Gøril!
Artig å lese om dagen dine på Svalbard! Jeg antar at det er vanlig for innflyttere sørfra å forsove seg når det plutselig ikke er noe forskjell på dag og natt;o) Men skjønner at det var kjipt. He he.

Jeg regner med at du kjøper deg scooter snart, scooterstar og håper du fortsetter å skrive!

Klem Hege