torsdag 24. september 2009

Svalbardcruise 4. - 7. september 2009

Fredag 4. september kl 17 la M/S Expedition fra kai i Longyearbyen med 107 passasjerer. Over halvparten av passasjerene var kolleger fra Store Norske, og alt lå til rette for 3 dager med flotte polaropplevelser. Forventningene ble til de grader oppfylt!


M/S Expedition i Magdalenafjorden. Vi hadde alt slags vær i løpet av turen; fra vindstille og sol til snø og kuling. Men alt i alt hadde vi ganske rolig sjø.



Lugar 218 under sikkerhetsdrillen - Helen, Nina og Gøril. Vi fikk mindre og mer elegante flytevester til bruk i Zodiakene og så heldigvis ikke disse klaustrofobiske innretningene igjen.


Solnedgang på dekk fredags kveld. Nesten vindstille og rolig sjø. Stille stund.


Isbading i Magdalenafjorden på Gravneset, lørdag. De som badet skulle i etterkant få diplom. - Nei, jeg badet IKKE. Det frister ikke å svømme blant isbiter, jeg er nok mer tropisk anlagt.



I Sallyhavna la vi ut på Zodiaksafari og fant et hvalkadaver som hadde ligget der noen uker. Vi så hele 5 isbjørner, på eller på vei mot hvalen! Mitt lille digitalkamera kom til kort. Men - Dagbladet la ut flotte bilder fra samme hvalkadaver 17. september, tatt noen uker tidligere!
Se: http://www.dagbladet.no/2009/09/17/nyheter/miljo/isbjorn/bildeserie/8148603/




Min Svalbardfrelste venninne Nina kom på besøk fra Oslo for å bli med på cruiset. Hun praktisk talt bodde på dekk under hele turen, i scooterdress med dunjakke under. Nina mener hun fikk valuta for pengene, og har alt meldt seg på neste års cruise.



Cruisets nordligste punkt og et av høydepunktene - Moffen, en hvalrosskoloni på 80 grader nord. Må innrømme at vi hadde forstilt oss noe mer storsått enn en liten sandbanke. Men hvalrosser var det - i hopetall. De lå i klynger, noe vi så best med kikkert. Vi hadde ikke lov til å seile nærmere enn 300 meter, så nok en gang kom mitt kamera til kort. Hrmf.





Det ble servert champagne på dekk da vi passerte 80 grader nord. Undertegnede og Nina. Nå var vi innenfor polområdet, det nærmeste Nordpolen vi nok kommer!



Et av stoppene på turen var i Ny-Ålesund, på søndag. Vi gikk på sightseeing - noe som er ganske fort unnagjort i lille, vakre Ny-Ålesund, og stoppet innom souvenirbutikken. Resten av tida tilbragte vi på Mellageret, stedets pub som drives på dugnad og ble åpnet spesielt for oss. Tusen takk!


Zodiaksafari ved Lillehøøkbreen. Lufta i isbreene er meget kompakt, så det knitret og spraket fra all isen som lå i vannet. Andektig og magisk. Følte at jeg var på båttur i en stor drink.



Naturlig iskunst, fra Lillehøøkbreen.

Vi er nå inne i en tid med sol om dagen, mens det om ettermiddagen er vakkert blålys og nydelige solnedganger. Dagslyset blir litt kortere for hver dag. Snart er den koselige mørketida her.

2 kommentarer:

Hege sa...

Hei Gøril! For noen fine bilder, og det var gøy å lese om cruiset deres! Jeg skulle ønske at jeg var der!! Siden Nina har meldt seg på neste år også, kanskje muligheten byr seg for meg også - hvis du fortsatt er der da...?
Hilsen studenten

Scooterstar sa...

Hei Hege! Tusen takk : ) Jeg har takket ja til forlengelse av vikariatet mitt, til september 2010, og tar GJERNE imot besøk fra deg!! Kjempekos! Har sagt opp jobben i Oslo og satser på å bli her på ubestemt tid. Storkoser meg! Du/dere er selvsagt hjertelig velkommen til cruise neste høst! Vi ringes snart, kjære