torsdag 29. januar 2009

Siste Polarnatt i Longyearbyen

Jeg tuslet til jobb litt før kl 8 i morges. På Ipoden sang Eva Cassidy ”Songbird” og ute var det uvanlig vakkert og stille. Himmelen var som vanlig svart som natta, men temperaturen var på hele 2 plussgrader! Varmerekord for mitt vedkommende, som for en sjelden gangs skyld kunne la lua ligge i bagen og slippe luesveis og statisk elektrisitet resten av dagen. Snedig å høre at det var 4 minusgrader i Oslo samme morgen. Longyearbyen er generelt en fredelig by, og besøkende blir ofte stående og lytte til stillheten. Rushtrafikk er et ukjent begrep til tross for relativt stor biltetthet. Men - jeg glemmer jo at jeg bare har bodd her i de 2 stilleste månedene i året. Snart begynner turistsesongen og jeg har hørt at pulsen i samfunnet blir en helt annen da.

Forrige natt var siste Polarnatta for denne vinteren. Se soldiagram over Longyearbyen:

http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/fuv/fransra/midnatts.htm

Nå blir det raskt lysere, og den neste måneden kommer Tusmørket til å ligge over byen. Blålyset, som innbyggerne kaller det. Hver dag er allerede lysere enn den andre, noen timer midt på dagen. Jeg kan nå klart se fjellene som omgir byen i Longyeardalen, men ennå ikke alpene på andre siden av fjorden.

Det er fantastisk vakkert her oppe i mørket. Og ennå får jeg daglig høre at den vakreste tida kommer.

Ingen kommentarer: