onsdag 11. februar 2009

Snøscooter til jobb


















Bildene, fra øverst og nedover:
1. Hjortfjellet og Isfjorden.
2. Varden mandag kveld 9. februar ved fullmåne og overskyet.
3. Min panoramautsikt fra vinduet.
4. Hjortfjellet og litt av Longyearbyen.
5. Skitur på Platåfjellet tirsdag kveld 10. februar. Ved Ninavarden.


I dag
kjørte jeg snøscooter til jobb. Tror jeg blir mindre og mindre urban her oppe, kanskje på tide med en Oslotur snart... Hadde planer om å kjøre scooteren til scooterbutikken for å få montert på noe utstyr i løpet av dagen, men den gang ei. Scootersesongen har begynt og det er lang ventetid for å få gjort noe som helst med snøscootere. Ja ja - det har ingen hast.
Polarjazzen varte fra onsdag til lørdag i forrige uke. Turid var på besøk og vi hadde en kulturell innehelg og fikk med oss det aller meste av konsertene. Høydepunktet var Katzenjammer! Dersom disse 4 damene kommer din vei anbefaler jeg på det sterkeste å se dem live. Utrolig dyktige musikere og sangere med vanvittig sceneenergi - Longyearbyen kokte.
I dag er det onsdag og jeg har alt vært mye utendørs denne uka. Mandag gikk jeg kveldstur til Varden, litt over 1 time rett opp og rett ned. Det var fullmåne på mandag men den gjemte seg godt, gitt. Likevel en deilig treningstur.

I går kveld gikk jeg på ski opp Varden og over Platåfjellet, en "liten skitur" som viste seg å ta rundt
3 timer i blåsten. Oppstigninga var bratt så vi gikk med feller. Det var kun 10 minusgrader, men vinden doblet dette til effektive 20. Det blåste veldig friskt og var mørkt på Platåfjellet da denne fullmånen ser ut til å ha streiket. Jeg hadde glemt hodelykt men fikk dele lyset til min turkamerat. Midt på Platåfjellet står Ninavarden, til minne om 22 år gamle Nina fra Oslo som ble drept av isbjørn akkurat her i 1995. De var 2 venninner som bare skulle ta en liten spontan fjelltur og hadde derfor ikke med våpen. Nina mistet livet mens venninnen berget livet vedå hoppe utenfor fjellet. Hun brakk visstnok ganske mange bein men overlevde. Det var andektig å stå ved Varden, og min respekt for isbjørn ble ikke mindre.


skal jeg ut på scootertur! Vi skal sjekke revefellene til en venninne, så god middag!


Ingen kommentarer: