onsdag 4. mars 2009

Sol i Vårsolbukta

Sist helg dro vi på scootertur til Vårsolbukta, 4 stk. Hytta var liten og skjønn, med 2 senger og 1 kjøkkenbenk. 4.-mann i følget var gentlemann og sov på madrass på gulvet. Vedovnen røykte full hytta dersom vi åpnet ovnsdøra, noe vi gjorde 2-3 ganger før vi lærte. Alt vi hadde på oss - og med oss - luktet etter hvert bålrøyk, eller bacon, etter søndagsfrokosten.

Turen til Vårsolbukta tar ca 3 timer. Vi brukte godt og vel 4, uten å ta med rasten. Vi la veien om Barentsburg, en drøy times kjøring nordøst for Longyearbyen, og hilste på russerne. Dvs, på Barentsburgs hotell møtte vi mest naboer, kolleger og venner... Som forøvrig er samme sak i lille Longyearbyen.

Hjemturen søndag var nydelig. Sola hang over fjellene, først i gulnyanser og etter hvert i rosaskjær. Det var nysnø og perfekt scooterføre! Etter å ha kjørt en halvtime nådde vi en bre som var dekket med 30 centimeter puddersnø. Ikke et scooterspor var å se. Vel oppe på breen koblet vi fra de 2 sledene vi hadde med, kjørte gassen til bunns og fikk noen herlige adrenalinkick. Jeg elsker scooteren min!

Jeg opplever noen artige problemstillinger her oppe. Jeg plages av kondens inni hjelmen, som fryser og gir redusert sikt. Forrige helg var det meldt ca 20 minusgrader. Ego investerte jeg i den dyreste, mest fancy hjelmen som finnes. Med rødt lys i bakhodet, og pustemasken inni. Sikten ble LITT bedre, men skuffende lite i forhold til prisen. Det ble fremdeles kondens som frøys. Hørselen forsvant inni hjelmen, og det gir en noe klaustrofobisk følelse å ha den på. Jeg føler meg som Tom Cruise måtte gjort i Top Gun, og ser deretter ut.

MEN - scooterturen på søndag, som tok 3 timer, var den vakreste jeg har opplevd så langt. Naturen her oppe er ubeskrivelig. Jeg forsøker likevel å beskrive med noen bilder.



Sol i Vårsolbukta søndag formiddag 1. mars. Akselsundet foran mot venstre.





Nærmeste - og eneste - hyttenabo.




Gøril ready for take-off!




Ubeskrivelig vakkert.







Ny scooterhjelm - skulle dogge mindre og gi bedre sikt. Hjelmen var latterlig dyr og jeg ser ut som en jagerpilot. Hørselen er redusert til null og sikten er bare LITT bedre. Hrmf.





Helen på pudderbreen.

Kredittkortsaken har forøvrig ordnet seg. Jeg har fått tilbake pengene fra Visa og MasterCard, minus 800 kr i egenandel, og har endelig fått nye betalingskort. Det var veldig, veldig deilig å kunne legge saken bak seg.

I morgen er det helg igjen, med ny scooterekspedisjon. Dagen på Svalbard blir lengre hver dag - dagslyset, altså. Søndag 8. mars er sola offisielt tilbake i Longyearbyen. Da starter Solfestuka!

4 kommentarer:

Jon Eivind sa...

Hei Gøril! Vi følger med på bloggen. Artig å se at du trives. Synd at Osloturen skulle få slike følger, men godt at alt ordnet seg. En forbrenner så forbasket mye unødig energi!
Når vi var i NY trodde jeg at jeg ble svindlet, men det gikk bra. Sjekket saldo flere ganger om dagen..
Hva het Stjørdalingene du traff? Du får hilse de så mye. Brith hilser. Nå skal vi ut og gå tur. Henrik er i bra form etter at han fikk fjernet en falsk mandel på onsdag. Jon Eivind

Hege sa...

Hei Gøril!
Jeg vil også til Svalbard! Noen tidspunkt som passer bra for besøk?
Klem Hege

Scooterstar sa...

Hei Onkel Jon! Så koselig at dere leser bloggen. Ja, det var utrivelig å bli ranet på den måten.

Jeg var i Lavangen i helga og hilste på slekta. Veldig fint : ) Tilbake i Longyearbyen er det 25 minusgrader og sol.

Hils så mye til resten! Klem fra Gøril

Jon Eivind sa...

Hei igjen Gøril!
Alt er bare bra med oss.
Trist å høre om scooterulykken i media. Alle blir berørt når noe slikt skjer i et lite samfunn. Bare vær forsiktig og ikke ta noen sjanser...
I går kveld var vi og møtte sjølingan dine på Værnes. Ikke verst å bli møtt med ferdig oppvarmet bil. Forsto at de hadde hatt en fin tur. Moro at dere kunne treffes.
I helga tok vi med oss Petter til Langstein på fisketur. Det var surt vær og fisken beit ikke. Petter var alikevel fornøyd. :-)
Brith hilser så mye.