mandag 20. juli 2009

Vår og sommer på Svalbard - og Italia

Siste halvdel av mai og første halvdel av juni var en merkelige tid her oppe. Jeg parkerte scooteren min rett etter 17. mai og avsluttet dermed scootersesongen. Siden jeg anser vidunderet som relativt nytt - fremdeles årets modell - spanderte jeg innendørs oversomring på den. De 4 neste ukene var litt underlige og veldig lite vårlige. Det finnes ingen trær eller buskvekster her oppe, så jeg fkk ingen fornemmelse av at det var VÅR. Temperaturen lå mellom kjølige 0 og 5 grader, dog med noen solglimt innimellom. Det lå ikke nok snø til å komme rundt på scooter, men likevel nok til ikke å gå på beina. Det ble et par fine skiturer, men det var underlig å ikke oppleve vår i form av dufter, grønne trær og blomster og varme.


Jentefest med grilling i fjæra i pinsehelga, Longyearbyen 29. mai.
I pinsehelga var jeg lettere frustrert. Det var null grader og snø her oppe, samtidig som det strømmet på med meldinger om 25-30 grader og hetebølge i Oslo, Trondheim og alle steder på fastlandet. Men Svalbardianerne er vant til arktisk vår, så her grilles det åkke som. Scooterdressen er visst i bruk året rundt. Jeg skjønte at det er nødvendig for fastboende å legge inn en tur til fastlandet om våren.


Gøril, Helen og Sveinung griller på pinseaften, 30. mai. Det er snø i lufta. I Oslo er det hetebølge.


Men våren har gått rasende fort. Jeg har hatt 2 ukers besøk av Nina S., mens Mari, Caroline, Kristine og Elin var her den junihelga Spitsbergen Rockfestival gikk av stabelen. I mai/juni tok jeg jegerprøven. Kveldkurs etter jobb i 2 uker som ble avsluttet med eksamen. Så nå står jeg i Jegerregisteret resten av mitt liv, og til høsten har jeg tenkt meg på både reinsdyr- og rypejakt.


Midt i juni tok jeg ferie, og tilbragte 1 uke i Oslo og 2 uker på Sicilia i Italia. Oslouka ble koselig men regntung, mens Sicilia kunne by på hardt etterlengtet sol, strandlivet og varme.




Mitt reisefølge på Sicilia, Nina og Ove. Bagpacking for voksne - trillekoffert og taxi.


Vi forelsket oss i Taormina, Sicilias perle. Utsikten fra balkongen. Vi tok taubane ned til stranda.



Sol. Strand. Varme. Bok. Deeeeiliiiig.


Det var godt med 3 uker "nede" fra Svalbard, og høyst nødvendig med sol og varme. Men det var også veldig deilig å komme opp igjen. Jeg landet i nydelig midnattsol og 13 plussgrader, så det var en fin overgang. Den 2. helga i juli kom familien på besøk: Mamma og pappa og brodern med samboer og min lille niese. Vi var kjempeheldig med sol og vindstille hele helga.


Barentsburg i juli. Vi dro på heldags båttur og opplevde blant annet Ymerbukta med isbre, hvalrosser, fuglefjell og Barentsburg. Min kjære familie fikk oppleve Svalbard fra sin beste sommerside.



Jenny og tante på båttur.
Dt var underlig å komme opp igjen, i starten av juli, til et sommerlig Svalbard. Det er snøfritt i sentrum av Longyearbyen, og fjellene er også nesten snøfrie. Det er antydning til grønt gress rundt husene, med myrull og arktisk flora. Cruiseturistene oversvømmer byen hver 2. dag, også et sommerfenomen.
Flere sommerbilder følger om litt.

Ingen kommentarer: