torsdag 6. august 2009

Værfast i Sveagruva

Det er torsdag kveld og jeg er værfast i Sveagruva. Tåke i Longyearbyen gjør at Sveaflyet ikke kan lande i byen. Det går vanligvis 4-6 fly om dagen, men ingen fly har vært på vingene i dag. Flyturen tar bare 20 minutter. Men her i Svea lider jeg ingen nød. Jeg har med pcen min og kobler meg på jobbnettet herfra. Messa serverer 4 måltider om dagen med nydelig mat, og jeg bor på en egen hybel. Det er driftstans i gruva noen uker pga ferieavvikling , så det er uvanlig stille men nok av hyggelige kolleger her.

I tillegg får jeg trent på rifleskyting på skytebanen i Svea, noe som er essensielt siden jeg er uerfaren med rifle og reinsjakta nærmer seg. Jeg har fått tildelt 1 rein og jaktområde, og reinsjakta begynner 15. august. Yo ho!


Et kull med 3 polarrevunger bor ved messa i Svea og er tamme. De kommer meg i møte og vil ha mat, og klatrer på søppelcontainerne.


Udertegnede på Varden i Sveagruva. Turen er en fin trimtur på ca 40-45 minutter, pulsen blir høy på veien opp. Det er mye løs stein i oppstigningen som overalt på Svalbard. Sveagruva sees nedenfor.

Forrige helg var det dugnad på hytta til Elisabeth, på Revneset. Vi var 7 stk som malte hytta innvendig. Helga var årets vakreste sommerhelg så langt på Svalbard! Om vinteret er ankomst til hytta med scooter, om sommeren med båt - i vårt tilfelle en rød Zodiak gummibåt. Fjordvannet er kaldt her oppe så på båttur må alle iføre seg overlevelsesdrakt, et forferdelig prakk men nødvendig. Den forrige eieren av Zodiaken vi lånte falt overbord og omkom.


Undertegnede og husfrue Elisabeth i aksjon med takmaling. Rødvin til arbeidet - det er fredag kveld, midnattsol og umulig å sove så vi malte til morrakvisten. Herlig.

Pauser og mat er viktig ved enhver dugnad. Selvsagt grilles det i finværet.


Berit har med en bærepose med essensielt Svalbardturutstyr: Champagne, champagneglass i hard plast og revolver.


Midnattsol. Bildet er tatt på natta eller om morgenen en gang. Opprydding og bålbrenning hører med til hyttedugnad. Noen ble ivrige som små gutter...


Sommerfarger i Longyearbyen. Utsikt fra stuevinduet mitt og ut mot Isfjorden. Til tross for sporadisk tåke er sommeren ganske deilig på Svalbard.


For 2 helger side var jeg på bryllupsfest på Bjoa i Haugesund
, på gården til brudeparet. Bevertning, helgrillet lam, drikke og overnatting til nesten 60 gjester. For ikke å glemme firkskonkurranse, rebusløp og mange gamle kjente fra studietida. Tusen takk for en kjempeartig og flott helg, Anne Sofie og Knut!

Ingen kommentarer: